3 نوامبر 2022- به گفته ی محققان، تزریق انسولین برای مدیریت دیابت نوع 1 می تواند در چند سال آینده به دست فراموشی سپرده شود. اگرچه پیوند سلول های تولید کننده ی انسولین یک رویکرد امیدوارکننده است، اما سلول درمانی نیاز به سرکوب سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد بافت دارد. محققان شرکت جورجیا تک، یک ماده زیستی جدیدی به نام iTOL-100 ساخته اند که می تواند دیابت نوع 1 را با القای پذیرش سلول های پیوندی به سیستم ایمنی، بدون استفاده از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، درمان کند.

این پلتفرم درمانی پیشگامانه اساس استارتاپ جدیدی به نام iTolerance است. این شرکت در تلاش است تا درمان بافتی، ارگانوئیدی یا سلولی قابل کاشت را بدون نیاز به سرکوب سیستم ایمنی مادام‌العمر، امکان‌پذیر کند. این روش‌های درمانی نه تنها دیابت نوع 1 را درمان می‌کنند، بلکه می‌توانند کبدهایی که دچار نارسایی شده اند را نیز ترمیم کند.

پرفسور آندرس گارسیا، مدیر اجرایی مؤسسه ی مهندسی زیستی و علوم زیستی پارکر اچ پتی و عضو هیئت مشاوره علمی iTolerance، گفت: هدف اصلی ما برای دو دهه، ارائه رویکردهایی برای بی نیاز شدن از سرکوب سیستم ایمنی بوده است. بیومتریال ترکیبی ما با یک پروتئین تعدیل کننده ایمنی قوی تزئین شده است، بنابراین وقتی آن را با سلول پیوند می زنیم، سیستم ایمنی را آموزش می دهد تا پیوند را به عنوان سلول خودی بپذیرد و آن را رد نکند.

مسئله انسولین

دیابت نوع 1 یک وضعیت خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی فرد علیه سلول‌های تولیدکننده انسولین پانکراس به نام جزایر وارد عمل می شود و این سلولها را از بین می برد. بدون جزایر، فرد نمی تواند سطح قند خون را تنظیم کند. اگرچه این نوع دیابت را می توان با تزریق انسولین کنترل کرد، اما هنوز راه حلی برای درمان آن وجود ندارد و همچنان می تواند منجر به عوارض طولانی مدت مانند بیماری قلبی، مشکلات بینایی یا حتی مرگ زودرس شود.

بهترین راه برای مدیریت دیابت نوع 1 در حال حاضر یا تزریق انسولین یا برای بیماران با شرایط شدیدتر، پیوند جزایر از اجساد و تزریق مجدد آنها به بیمار است. با این حال، این روش به سرکوب سیستم ایمنی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که بدن سلول‌های پیوند شده را پس نمی‌زند. این نه تنها سمی است بلکه می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری های دیگر کند.

پرفسور گارسیا گفت: اگر از سلول‌های تولیدکننده انسولین مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی استفاده کنیم، می‌توانیم بیماران بسیار بیشتری را درمان کنیم، زیرا با این کار محدودیت اهداکنندگان جسد، دیگر یک معضل برای تامین سلولهای پیوندی نخواهد بود، که در نهایت این می تواند به نفع همه بیماران دیابت نوع 1 باشد.

این بیومتریال چگونه کار می کند

این بیومتریال از یک هیدروژل مصنوعی ساخته شده است، ماده ای نرم که 95% آب و 5% پلیمر مصنوعی است که مانند یک تور ماهیگیری عمل می کند. در سطح این بیومتریال، یک پروتئین قوی سیستم ایمنی، به نام Fas لیگاند (FasL) وجود دارد که پذیرش سلولها و بالا بردن تحمل ایمنی را القا می کند.

پرفسور گارسیا گفت: قبلا تصور محققانی که در این زمینه کار می کردند، این بود که باید سلول ها را در ماده زیستی محصور کنیم، اما وقتی ما متوجه شدیم که می توانیم سلول ها را به سادگی با مواد زیستی مخلوط کنیم، کار بسیار آسان شد زیرا می توانیم این کار را در زمان پیوند سلولی انجام دهیم.

معرفی  iTolerance

پرفسور گارسیا پس از دریافت کمک مالی سه ساله از بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان برای مهندسی مواد زیستی تزریقی، کار بر روی این تحقیق را آغاز کرد. این ماده زیستی ابتدا در یک مدل موش مورد بررسی قرار گرفت، اما از آنجایی که آنها سیستم ایمنی بسیار متفاوتی با انسان دارند، در مدل نخستی‌های غیرانسانی نیز بررسی و تایید شد. این تحقیقات آنقدر امیدوارکننده بود که مجوز iTolerance را دریافت کرد تا در نهایت این فناوری را به بازار عرضه کند.

دکتر آنتونی جاپور، مدیر عامل iTolerance، گفت: داده‌هایی که بنیان‌گذاران علمی iTolerance با فناوری iTOL-100 تولید کردند، فوق‌العاده قانع‌ کننده بود. فرصت ترجمه آن تحقیق امیدوارکننده به کلینیک چیزی بود که نمی‌توانستیم از آن بگذریم. استفاده از فناوری پلت فرم iTOL-100 نه تنها پتانسیل ایجاد درمانی برای دیابت نوع 1 را دارد، بلکه پتانسیل قابل توجهی برای رسیدگی به تعدادی از نشانه های اضافی با استفاده از جزایر آلوژنیک پانکراس و سلول های بنیادی که پتانسیل درمان بیماری ها را دارند، دارد.

در حال حاضر، iTOL-100 فقط با سلول‌های منفرد کار می‌کند و آن را برای تحقیقات دیابت و حتی نارسایی کبدی ایده‌آل می‌کند، زیرا می‌توان آن‌ها را به صورت سلول به سلول درمان کرد. با این حال، پرفسور گارسیا معتقد است که می توان آن را برای اندام های کامل مانند کلیه ها و قلب ها استفاده کرد.

پرفسور گارسیا گفت: برای این ماده واقعاً منبع سلولی اهمیتی ندارد. تنها موضوع ترکیب سلول ها با مواد بدن و پیوند است.

با این حال، در حال حاضر، پیشرفت iTolerance می تواند انقلابی در درمان و سلامت بیماران دیابت نوع 1 ایجاد کند.

پرفسور گارسیا افزود: انسولین راهی برای مدیریت دیابت است، اما سلول درمانی با روش و پلت فرم ما راهی برای درمان دیابت خواهد بود.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/new-startup-develops-potential-cure-for-type-1-diabetes